SEKO är inkompetenta!

I onsdags satt SEKO och hade en förhandling med arbetsgivaren. Förhandlingen handlade om den fråga vi lägger stor tyngd på inom SEKO och det är att förbättra villkor för våra visstidsanställda. Vi hade begärt att förhandlingen skulle äga rum i Hallsberg, då frågorna denna gång gällde en anställd i Hallsberg.

SJ var till vår förvåning mycket upprörda över att behöva lämna Stockholm och komma ut och förhandla på en annan ort. Arbetsgivaren ansåg också att vi på SEKO var väldigt inkompetenta och okunniga inom LAS och detta berättade man ingående på mötet. Det är kanske något man som förhandlingspart kan kasta ur sig, när de känner sig osäkra på om de vinner förhandlingen. Vi log för oss själva, då vi snabbt insåg att okunnigheten inte ligger hos oss.

Företaget väljer att införa ett SJ Service Academy som till enda uppgift är att dränera våra hårt besparande åkstationer runt om landet. Man väljer också att stänga Försäljningsbutiker runt om i landet samt ta bort försäljningen ombord på tågen, för att få in mera pengar till företaget. Hur gick den ekvationen ihop? I Hagalund ska nu två personer klargöra våra tåg när det tidigare räckt med en person, man väljer i stället att dra in en ombordpersonal på tågen mellan Göteborg och Karlstad. En resa på dryga 3 timmar ska nu bli som en Här och Där-upplevelse mellan Göteborg och Västerås. Har man tur kan man få möjlighet att köpa en kopp kaffe, men som de flesta väljer att göra, köper man sitt kaffe innan avgång någon annanstans.

Vi har nyligen bytt VD, men ändå ringer Jan Forsbergs stående floskler i våra öron om att vi ska bli ett kostnadseffektivt företag och erbjuda bästa servicen.

Vilka är det som är inkompetenta?

Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Lagar & Avtal, Lokförare, Ombordpersonal, Service, SJ AB, Trafikpolitik. Bokmärk permalänken.