Att växla i Falun utan stationär personal

SJ har på vårt Intranät låtit meddela att man säger upp avtalet med den stationära växlingspersonalen i Falun från och med mars 2013. Skyddsorganisationen påtalade i Skyddskommittén för Trafik i december att det alltid inför förändring av arbete ska göras en riskanalys, och förändringen blir stor för oss förare i Falun då vi inte längre har den stationära växlingspersonalen till hjälp. Skyddsorganisationen har fått många kommentarer och frågor från förare som är oroade och ser brister som behöver åtgärdas innan förarna tar över detta ensamma.

Några av dessa risker är,

Tid för utförandet. Skyddsombuden anser att SJ tar tid på hur lång tid det tar att byta ände – lägga om växlar -byta ände och starta upp – lägga tillbaka växlar – byta ände och starta upp osv, och ritar in detta i turerna så att vi kan utföra hela växlingen utan stress. Chefen på enhet Trafik har gett denna uppgift till planeringsavdelningen på SJ.

Oerfarna förare. Förare kommer dit som aldrig har växlat i Falun förut. Här säger SJ att om du som förare är osäker ska du anmäla detta till din Produktionsledare. Han/hon hjälper då till med att du får åka platskännedom med annan förare innan du åker dit själv.

En tredje risk är uppställningen på post som är omständlig. Här ska SJ prata med Trafikverket dels om möjligheten att förlänga kabel till värmepost och dels möjligheten att kunna ha spänning på 24 timmar om dygnet. Skyddsombuden påtalade också att Falun är en ytterst krånglig plats att växla på och SJ är villig att ta fram en arbetsinstruktion för just denna växling. Skyddsorganisationen hoppas att SJ nu prioriterar dessa förberedelser och anser vidare att om SJ inte hinner förebygga dessa risker, bör den stationära växlingspersonalen få förlängt kontrakt.

Till sist vill jag som Huvudskyddsombud påminna dig som är förare att du ska se till att din ombordpersonal väntar in dig på kvällen ifall olyckan är framme så att du direkt kan få hjälp av annan person.

Vid pennan

Annika Laursén ditt huvudskyddsombud

Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Bransch spårtrafik, Lagar & Avtal, Lokförare, Ombordpersonal, Säkerhet på järnväg, SJ AB, Spårtrafik. Bokmärk permalänken.