Intressant det här med spårvidd

(Av okänd skribent) Lite tänkvärda rader om att ”så har vi alltid gjort” kan vara mera komplicerat än man först trodde.

Standardspårvidden för järnväg i USA är 4 fot och 8,5 tum. Det är ett lite udda mått, eller hur? Varför valde man detta som standardmått?

– Därför att det var så de byggde järnvägarna i England och det var utvandrade engelsmän (bland andra) som byggde järnvägarna i USA. Varför byggde då en­gelsmännen på detta sätt?

–       Därför att de första järnvägslinjerna byggdes av samma arbetare som byggde spårvägarna (före järnvägens tid) och det var detta standardmått som de använde. Men varför använde de just detta mått?

–       Därför att arbetarna som byggde spårvägarna använde samma formar och verktyg som de använ­de när de byggde vagnar med denna hjulbredd. Okej! Men varför hade vagnarna denna konstiga hjulbredd?

–       Jo, för om man försökte använda en annan hjul­bredd så gick hjulen sönder när man färdades på vägarna i England, som hade detta avstånd mellan hjulspåren. Nå, vem byggde då dessa gamla vägar med djupa hjulspår?

–     Romarna byggde de första större vägarna i Eu­ropa (och i England) för sina trupper. Vägarna har använts ända sedan dess. Ok, men hjulspåren då?

–     De romerska triumfvagnarna formade i begyn­nelsen hjulspåren, spår som alla sedan fick anpassa sig till för att inte förstöra sina vagnar. Eftersom triumfvagnarna var tillverkade för Romarriket hade alla exakt samma hjulbredd.

Standardspårvidden 4 fot och 8,5 tum för järn­väg i USA härstammar alltså från de ursprungliga specifikationerna för en triumfvagn i Romarriket. Så nästa gång du får en specifikation i din hand och undrar vilket ”hästarsle” som författat den, kan du vara inne på rätt spår. Ty de romerska triumf­vagnarna byggdes precis så breda att två hästbakar fick plats i bredd mellan skaklarna. Länge leve byråkratin!

Nu kommer snart poängen………..

När du ser rymdfärjan på avfyringsrampen så sitter det två stora raketer på ömse sidor om den stora bränsletanken. Det är massiva startraketer, s.k. SRB-raketer. Dessa tillverkas av företaget Thiokol vid deras fabrik i Utah. Ingenjörerna som konstruerade dessa startraketer hade föredragit att de kunde gjorts lite bredare, men raketerna måste transporteras med järnväg från fabriken till Kennedy Space-Center. Nu råkar det vara så att järnvägen från fabriken går genom en tunnel i bergen. Startraketerna fick inte vara större än att de kom genom tunneln. Tunneln är lite bredare än järnvägsspåren, och järnvägsspåren, kommer du kanske ihåg, är lika breda som två hästbakar. En karakteristisk del av världens mest avancer­ade transportmedel har alltså bestämts av bredden på ett ”hästarsle” för över 2000 år sedan.

[Red]
Tiläggas kan också att:
4*30,48=121,42
8,5*2,54=21,59

121,42+21,59=143,51 =1435 mm…hmmm, undrar vart jag kommer ihåg det måttet ifrån?

Om Anders Hedlund

Styrelsen SEKO SJ och Vice ordf Klubb Mälartåg
Det här inlägget postades i Diverse. Bokmärk permalänken.