STATSBANEINGENJÖREN bringar klarhet

Nedan är ett utdrag ur tidningen STATSBANEINGENJÖREN (Ja! De skrev de namnet med versaler, blygsamma som de var) från september 1945 som bringar klarhet i frågan om vad lokförare är för typer:

”…det kan i sammanhanget påpekas att lokpersonalens omdöme i denna som i  många andra frågor ej är mycket att lita på. Lokpersonalen kan nämligen i stort sett indelas i trenne grupper sålunda:

1.  En grupp som är nöjda med allting.

2.  En grupp som är mer eller mindre reflekterande kritiskt inställd.

3.  En grupp som är missnöjd med allting.

Grupp 1) består i regel av härdiga, tåliga och vanligen skickliga män, som klarar sig fram med även de sämsta lok och trots allahanda vidrigheter. De äro bekväma att ha med att göra, då de aldrig höras av, men samtidigt en smula farliga då man då man får gå i fullständig okunnighet om det mesta.

Grupp 2) är den som man får ut de flesta synpunkterna av. Åsikterna äro dock många gånger diametralt motsatta varandra i samma frågor.

Grupp 3) är kverulanternas. De värsta gnälla så, att man till slut ej hör dem. Denna grupp är nog mindre nyttig än grupp 1).

Grupp 1) torde vara den minsta och grupp 2) den största.

Detta inpass har gjorts för att visa att man knappast kunna lita absolut på andra iakttagelser än kvalificerad ingenjörspersonals.”

Du som läsare kan kanske av ovan få för dig att inget har förändrats, men det är långt från sanningen………vi kör faktiskt inte ånglok längre på SJ AB. 🙂

Om Anders Hedlund

Styrelsen SEKO SJ och Vice ordf Klubb Mälartåg
Det här inlägget postades i Diverse, Lokförare. Bokmärk permalänken.