Skrönor och rykten

I dagens digitaliserad värld sprids rykten och skrönor med enorm hastighet. Under året som gått har frågan om övertagande av städ av snabbtågen diskuterats med anledning av att ISS TraffiCare beslutat att säga upp avtalet med SJ. Efter att SJ sedermera beslutat att ta över städningen i egen regi på orterna Stockholm/Hagalund, Malmö och Göteborg samt att köpa in städning på övriga orter, har olika rykten florerat om vilka villkor som skall gälla för personalen. Tyvärr verkar det som att många ser det som ödesbestämt att det skall bli sämre för personalen med automatik pga detta.

SEKO SJ har under hela tiden som vi diskuterat detta med SJ dels krävt att all personal skall tas över enligt LAS § 6b samt dels krävt att spårtrafikavtalet skall gälla för personalen som anställs samt även för de eventuella underleverantörer som skall städa på övriga orter.

Hittills har vi inte lyckats fullt ut med kravet på övertagande av all personal, men den fajten fortsätter vi med. Däremot har SJ gått oss tillmötes och vi är överens om att spårtrafikavtalet gäller både egen personal samt att detta omfattar även entreprenadupphandling av städ på övriga orter. Just nu pågår förhandlingar om hur verksamheten skall vara organiserad och konstruktion av lönetariffer mm.

SEKO SJ jobbar tätt tillsammans med styrelsen i SEKO trafficare samt förbundet i denna fråga och vi har inte för avsikt att vika ner i kravet på övertagande av personal.

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Lagar & Avtal, Okategoriserade, Städ av fordon, Underhåll av järnvägsfordon. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skrönor och rykten

  1. Läsare skriver:

    Det är väl både Nattåg (exkl. de till övre norrland som Sodexo har), loktåg och Snabbtåg som SJ själva skall städa i Stockholm/Göteborg/Malmö eller är det bara snabbtågen? Vad är rätt?

Kommentarer inaktiverade.