Blogg vecka 43, Ombordpersonal med högsta kompetens gjorde missödet kortvarigt.

Körde idag tåg 121 från Stockholm till Hallsberg. I Gnesta hade Trafikverket glömt att lägga växeln in till plattform vilket resulterade i att vi fick köra fram och sedan backa tillbaka in till plattform. Jag är tacksam för att jag hade med mig en ombordansvarig med högsta kompetens och detta missöde fick endast 12 minuters försening med rätt tid till infarten i Hallsberg. Det som gjorde mig förbryllad är att tjejen på FJTKL klart och tydligt sa att vi inte behöver ombordpersonal för att backa utan att det räcker med att förare och FJTKL är överens. Så här på morgonkvisten blev jag osäker och ringde till driftstöd som läste ur JTF. Där står det att det är möjligt att backa men det var ju en massa ”om” som skulle uppfyllas, bland annat att man inte får backa mer än 200 meter och inte backa förbi en vägskyddsanläggning. Min fundering är ju nu om vad som hade hänt om jag som förare inte hade ansett det trafiksäkerhetsmässigt att backa i dimman fram till en plattform? Som lokförare utan signalgivare vet man ju inte alls vad som sker, tänk om någon snubblar ner på spåret från perrongen. Jag känner stor oro inför hur FJTKL är utbildade då tjejen var väldigt tydlig på att vi lätt kunde backa bara vi var överens. Precis som jag nämnde i början är jag verkligen TACKSAM att jag hade utbildad ombordpersonal med mig och jag anser det vara en självklarhet att det alltid ska finnas ombordpersonal med högsta utbildning på alla våra tåg för att säkerhetsställa bästa tänkbara arbetsmiljö för oss förare och med trafiksäkerhet i fokus samt för bästa servicen mot resenärerna.
Vid pennan Annika Laursén, Huvudskyddsombud för förarna
Det här inlägget postades i Bransch spårtrafik, Lokförare, Ombordpersonal, SEKO, Trafikledning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Blogg vecka 43, Ombordpersonal med högsta kompetens gjorde missödet kortvarigt.

  1. Thomas Tydal skriver:

    Fjtkl och Driftstöd pratar om två olika saker, och därför har båda rätt. Fjtkl pratade om backning på driftplats, eftersom det var det som var aktuellt för dig. Driftstöd pratar om backning på linjen.

    I och med att du hade en ombordare med dig som har behörighet som signalgivare vid växling behövde ni inte ens backa, utan ni kunde växla i max 30 km/h till skillnad mot backning av tåg som hade skett i max 10 km/h.

    Hade ombordaren inte varit behörig som signalgivare hade i stället fjtkl övertagit denna roll. När föraren inte är främst i rörelseriktningen är det signalgivaren som ansvarar för att växlar ligger rätt och signaler visar rätt. För att fjtkl ska kunna göra detta på distans krävs att fjtkl kan styra och övervaka signaler, växlar och eventuella vägskydd. För föraren gäller då max 10 km/h och att man ger upprepade ljudsignaler ”Tåg kommer”.

    Om du skulle ha backat utan signalgivare pga att ombordpersonalen saknade den behörigheten hade du ändå kunnat be dem ställa sig sist i tåget och hålla utkik efter folk och varna dig. Det finns inget förbud mot att öka säkerheten. Men som sagt, för att du ska kunna göra det krävs det alltså att fjtkl ger tillstånd att backa utan signalgivare, du får inte köra fortare än 10 km/h och du måste tuta.

Kommentarer inaktiverade.