Blogg vecka 43, Ombordpersonal med högsta kompetens gjorde missödet kortvarigt.

Körde idag tåg 121 från Stockholm till Hallsberg. I Gnesta hade Trafikverket glömt att lägga växeln in till plattform vilket resulterade i att vi fick köra fram och sedan backa tillbaka in till plattform. Jag är tacksam för att jag hade med mig en ombordansvarig med högsta kompetens och detta missöde fick endast 12 minuters försening med rätt tid till infarten i Hallsberg. Det som gjorde mig förbryllad är att tjejen på FJTKL klart och tydligt sa att vi inte behöver ombordpersonal för att backa utan att det räcker med att förare och FJTKL är överens. Så här på morgonkvisten blev jag osäker och ringde till driftstöd som läste ur JTF. Där står det att det är möjligt att backa men det var ju en massa ”om” som skulle uppfyllas, bland annat att man inte får backa mer än 200 meter och inte backa förbi en vägskyddsanläggning. Min fundering är ju nu om vad som hade hänt om jag som förare inte hade ansett det trafiksäkerhetsmässigt att backa i dimman fram till en plattform? Som lokförare utan signalgivare vet man ju inte alls vad som sker, tänk om någon snubblar ner på spåret från perrongen. Jag känner stor oro inför hur FJTKL är utbildade då tjejen var väldigt tydlig på att vi lätt kunde backa bara vi var överens. Precis som jag nämnde i början är jag verkligen TACKSAM att jag hade utbildad ombordpersonal med mig och jag anser det vara en självklarhet att det alltid ska finnas ombordpersonal med högsta utbildning på alla våra tåg för att säkerhetsställa bästa tänkbara arbetsmiljö för oss förare och med trafiksäkerhet i fokus samt för bästa servicen mot resenärerna.
Vid pennan Annika Laursén, Huvudskyddsombud för förarna
Det här inlägget postades i Bransch spårtrafik, Lokförare, Ombordpersonal, SEKO, Trafikledning. Bokmärk permalänken.