För en tid sedan, närmare bestämt den 15 november, vädrade jag mina tankar angående att SJ använde sig av oss förare till att åka ”dörrstängare”. Dörrstängare är en funktion som inte finns i funktionsbenämningarna på vårt företag. Jag hade önskat att jag vid denna tidpunkt kunnat skriva att en arbetsbeskrivning tagits fram och informerats bland alla förare men tyvärr.
Skyddsorganisationen hade skickat in detta ärende till skyddskommittén på Division Trafik i december 2011. Där sade SJ att man gått ut med direktiv till bland annat Trafikledningen att vi förare inte skulle användas som ”dörrstängare”, och man tyckte att detta var en tillräcklig lösning. SJs besked var egentligen att detta är en säkerhetsfunktion som inte finns.
Skyddsorganisationen framförde då att det i alla fall skulle vara bra att SJ tar fram en arbetsbeskrivning för att säkra upp de gångerna det kanske ändå behövs förare för att hjälpa till. Det är ju en bra möjlighet att om vi sitter jour att använda oss i akuta lägen.
Skyddsorganisationen hade förväntat sig svar på den skyddskommitté som var den 8 mars 2012, men inga besked framfördes.
Att det är en viktig fråga som so-org inte vill släppa är nämligen att det händer då och då till exempel för mig då jag måndagen den 26 mars körde tåg 716 från Stockholm till Örebro. Vid Bålsta blir jag uppringd och tillfrågad om jag kunde köra tåget själv mellan Västerås och Örebro????
Köra tåget själv? Jag fick en klump i magen direkt, ensam förare…ensam vid älgpåkörning ensam vid personpåkörning ensam med alla resenärer med anslutningar hit och dit . Om något skulle hända, Nej tack!
Efter Enköping ringde man tillbaka och har fått tag på en förare i Västerås som sitter jour….skönt. Man säger att han kan åka ”dörrstängare”. Just det tänker jag ”dörrstängare” Vad är det?
På SJ har vi föreskrifter för både det ena och det andra. Det finns till exempel en utropsmanual där det exakt står vad vi får ropa ut i tågen eller inte ropa och det har ju inte direkt med säkerheten att göra. Jag är förvånad att ett så proffsigt företag som ligger före i många hänseenden inte anser att det är viktigt att sina medarbetare som är ute på tågen och ansvarar för resenärer och säkerheten inte prioriteras med en arbetsbeskrivning som styr upp detta.
Vid pennan
Annika Laursén 3 april, 2012